Menstruatieproblemen

Deze keuzetabel kan helpen bij het kiezen van uw behandeling tegen veel bloedverlies bij ongesteld zijn.

Maar er kunnen vele redenen zijn waarom je menstruatieproblemen hebt:

Een hevige en/of pijnlijke menstruatie kan komen door een poliep, een vleesboom, een afwijking in de baarmoederspier of omdat je net een spiraal hebt. Er kan soms ook geen oorzaak voor worden gevonden.

Een zeer onregelmatige menstruatie of (bijna) geen menstruatie is meestal een hormonaal probleem. PCOS kan daar de meest voorkomende oorzaak van en we verwijzen je naar die pagina

Premenstrueel syndroom ligt aan hoe je lichaam en geest reageren op hormonale schommelingen.

Bij Gynaecologie Amsterdam vragen we eerst naar je klacht en dan doen wij na uitleg verder onderzoek (vaak zwangerschapstest, een transvaginale (inwendige) echo en zo nodig nog andere testen) Je krijgt ook meestal een menstruatiekalender mee en na de uitslagen van ingezet onderzoek geven wij uitleg, beantwoorden je vragen en bespreken de behandelopties. Hieronder worden een paar menstruatieproblemen waarvoor vrouwen vaak worden doorverwezen naar Gynaecologie Amsterdam.

Pijnlijke menstruatie

Een pijnlijke menstruatie komt door het samentrekken van je baarmoeder. Je baarmoeder maakt bepaalde stofjes aan (prostaglandinen) die er voor zorgen dat je baarmoeder samentrekt. Er zijn medicijnen die de werking van prostaglandinen tegengaan waardoor de menstruatiekramp minder wordt. Deze medicijnen heten NSAID’s, je kunt deze medicijnen vaak bij de drogisterij kopen. Bekende voorbeelden zijn Ibuprofen en Naprosyne.

Welk onderzoek wordt er gedaan?

Om te beginnen wil de dokter meer weten over de ongesteldheid – hoe vaak ben je ongesteld? Wanneer is je pijn begonnen? en hoeveel pijn heb je? Vervolgens wil zij weten welke medicijnen je geprobeerd hebt en wanneer je deze inneemt. Het kan zijn dat de manier waarop je de medicijnen gebruikt veranderd wordt, om ze effectiever te maken.

Daarna maakt de dokter een inwendige echo en mogelijk nog andere onderzoeken (bv een waterecho). En aan de hand daarvan worden de mogelijkheden besproken.

Als je eigen medicatie niet gewerkt heeft, zal je dokter het gebruik van hormonen met je willen bespreken om te proberen je kramp te laten stoppen (bijvoorbeeld de anticonceptiepil of een spiraal met hormonen). Deze hormonen worden meestal gebruikt om te zorgen dat je niet zwanger wordt (anticonceptie) maar deze hormonen helpen ook vaak goed tegen de menstruatiekramp. Deze hormonen zijn een erg veilige en goede manier om menstruatiekramp te behandelen. Veel meisjes gebruiken deze hormonen als behandeling van hun krampen ook al hebben zij de anticonceptie zelf nog niet nodig.

Welke behandeling is mogelijk?

Als je last hebt van pijn tijdens de ongesteldheid, kun je de volgende dingen proberen:

• Een warme kruik tegen je zere buik of rug leggen
  • Regelmatige lichaamsbeweging. Dit blijkt te helpen bij menstruatiekramp

Pijnstillers gebruiken

Medicijnen zoals Ibuprofen en Naprosyne (NSAID’s) werken het beste bij kramp. In de gebruiksaanwijzing (bijsluiter) van het medicijn staat hoe vaak je deze medicijnen mag gebruiken. Het is belangrijk de medicijnen in te nemen VÓÓR dat de kramp hevig is. Zodra de kramp begint, gaan bepaalde stofjes in het bloed stijgen (prostaglandinen) en dan werkt de medicatie minder goed. Je kunt zelfs de medicijnen innemen net voordat je menstruatie en de kramp zullen beginnen. Je moet de medicijnen (NSAID’s) altijd tegelijkertijd met voedsel innemen, omdat ze irritatie van je maag kunnen veroorzaken. Als je na het gebruik van medicijnen nog steeds pijn hebt, is het handig om met de dokter te overleggen over andere behandelmogelijkheden.

Ongesteld en veel bloedverlies

Veel bloedverlies als u ongesteld bent kan erg vervelend zijn. Uw maandverband of tampons zijn steeds helemaal vol. Of ze gaan lekken. Ook kunt u grote klonten bloed verliezen. Meestal kan dit geen kwaad. Op een kalender kunt u noteren hoeveel bloed u verliest.

Er zijn behandelingen die helpen als u veel bloed verliest als u ongesteld bent.

Welke behandeling het beste bij u past, hangt af van hoe het komt dat u zo veel bloed verliest.

Medicijnen die kunnen helpen zijn:

• een NSAID (een sterke pijnstiller), zoals Ibuprofen, Diclofenac of Naprosyne
  • een hormoonspiraal
  • pillen (de pil of een pil met alleen progestageen)
  • tranexaminezuur

Behandeling met medicijnen als uw bloedverlies komt door een koperspiraal

Heeft u een koperspiraal, dan kunt u een NSAID of tranexaminezuur nemen. Doe dit alleen op de 3 dagen dat u het meeste bloed verliest.

Het is ook mogelijk om het koperspiraal te laten verwijderen. U kunt dan kiezen voor een ander voorbehoedmiddel in overleg met uw huisarts. Veel vrouwen kiezen voor een hormoonspiraal.

Behandeling met medicijnen als u een vleesboom heeft

Als een vleesboom (myoom) mogelijk de oorzaak is, dan kunt u kiezen tussen:

• een NSAID
  • pillen met tranexaminezuur
  • de anticonceptiepil (‘de pil’)
  • een hormoonspiraal

Soms is een operatie nodig en dan wordt u doorverwezen door Gynaecologie Amsterdam .

Behandeling als u een poliep heeft (goedaardige uitstulping van het baarmoederslijmvlies)

Deze kan soms poliklinisch worden verwijderd zo niet dan wordt u doorverwezen door ons.

Endometriose

Aan de binnenkant van de baarmoeder zit een slijmvlieslaag, dit heet het endometrium. Normaal gesproken zit dit slijmvlies alleen in de baarmoeder. Bij endometriose zit er weefsel dat lijkt op baarmoederslijmvlies buiten de baarmoeder. Bijvoorbeeld op de eierstokken, de eileiders, de banden die de baarmoeder ondersteunen, het buikvlies, de blaas en op het laatste stuk van de darm.

Deze stukjes weefsel reageren op hormonen gemaakt door de eierstok. De meeste vrouwen merken hier niets van, maar sommige vrouwen krijgen door endometriose pijn tijdens de ongesteldheid (menstruatie). Andere vrouwen hebben steeds buikpijn, soms ook als ze niet ongesteld zijn. Naar schatting heeft 1 op de 5 meisjes die ongesteld zijn last van endometriose. Endometriose komt in bepaalde families vaker voor.

In de loop van de tijd kunnen de spots bloedingen veroorzaken, ophoping van bloed, littekens in je buik en pijn veroorzaken.

Wat zijn de kenmerken van endometriose?

Endometriose kan klachten geven, maar dat hoeft niet. Soms wordt het toevallig ontdekt. De klachten verschillen tussen meisjes en per ongesteldheid. Welke klachten je hebt, hangt samen met de plekken waar de spots zitten. Er is geen relatie tussen de uitgebreidheid van de ziekte en hoe erg de pijn is. Sommige meisjes hebben veel endometriose en hebben erg weinig pijn, terwijl anderen weinig endometriose hebben en last hebben van hele erge pijn.

Andere kenmerken:

• Pijn in de onderbuik vóór en tijdens de ongesteldheid. De pijn kan krampachtig zijn, zeurend, scherp, stekend, en kan uitstralen naar je rug of naar je benen. De pijn wordt soms steeds erger en kan continu aanwezig zijn
  • Pijn bij seks
  • Moeilijker zwanger worden

Hoe wordt de diagnose gesteld?

Het is belangrijk goed te vertellen wanneer de pijn aanwezig is en wanneer je ongesteld bent, en of de pijn en de ongesteldheid tegelijk aanwezig zijn. Er wordt meestal een lichamelijk onderzoek gedaan. Dit betekent een onderzoek van de buik en soms een onderzoek van de vagina en de baarmoeder. Er wordt vaak een echo van de onderbuik gemaakt om te kijken of er afwijkingen zijn. Scans van de buik, bloedonderzoek en kweken kunnen gedaan worden om zeker te weten dat er geen andere oorzaak voor de pijn in je onderbuik is.

Welke behandeling is mogelijk bij Gynaecologie Amsterdam?

De hormonen die gebruikt worden als anticonceptie kunnen ook gebruikt worden om endometriose tegen te gaan. De 1e keus bij behandeling om klachten van endometriose te verminderen bestaat uit anticonceptiemethodes zoals de pil, de pleister, de ring, een injectie, een staafje of een spiraaltje. Soms worden medicijnen (gonadotropine-releasing-hormoon agonisten (GnRH)) voorgeschreven om de aanmaak van hormonen door de eierstokken te verlagen en de pijn door endometriose te verminderen. Dit is meestal niet de 1e keus bij behandeling van jonge meisjes, vanwege het mogelijke effect op de botten (de botdichtheid) op die leeftijd.

Meer informatie over endometriose vind je op de website van de patiëntenvereniging de Endometriose Stichting. Hier lees je ook verhalen van patiënten en kun je in contact komen met andere vrouwen met endometriose.

Vaak wordt vrouwen gevraagd een gedetailleerd dagboek bij te houden van de pijn, de menstruaties, het dieet en het poepen en plassen. De diagnose wordt meestal gesteld op basis van de klachten die je hebt. Als er na 3 tot 6 maanden behandelen met medicijnen geen verbetering optreedt, kan een kijkoperatie verricht worden om te zien of er endometriose in de buik zit.

Indien dat nodig is word je door Gynaecologie Amsterdam doorverwezen.